Monday, August 14, 2006

تاج تانى

تنفيذا لدعوه جدو العزيز هاكتب التاج ده واحب اشكر جدو على الدعوه الجميله دى
هل انت راض عن مدونتك شكلا وموضوعا؟
والله بالنسبه للشكل راضيه الى حد كبير بس فيه شويه تعديلات عايزه اعملها
اما بالنسبه للموضوع فانا بكتب اللى نفسى اكتبه واللى بيطلع من دماغى بتلقائيه والحكم بقى مش ليه للناس اللى بيعلقوا
هل تعلم اسرتك الصغيره بامر مدزنتك؟
اه طبعا وساعات يدخلوا عليها ويقروا اللى انا كتباه
هل تجد حرجا فى ان تخبر صديقا عن مدونتك؟هل تعتبرها امر خاصا بك ؟
لا طبعا مبلقيش اى حرج فى انى اقول لاصحابى عن المدونه بتاعتى. وبرده مبعتبرهاش حاجه خاصه لانى لو كنت حاطه فى اعتبارى كده مكنتش عملتها من الاصل
هل تسببت المدونات بتغير ايجابى لافكارك؟ اعطنى مثال فى حاله الاجابه بنعم؟
طبعا اى حاجه جديده الانسان بيعرفها بتسبب تغير فى افكاره او على الاقل اكسابه افكار جديده وانا عن نفسى المدونات غيرت افكار كتير كانت فى دماغى وخلتنى اعرف حاجات كتير مكنتش اعرفها
المثال
انا مثلا كنت فاكره ان كل شباب مصر خلاص كبر دماغه ومبقاش هاموه اى حاجه بس المدونات اثبتتلى العكس فلقيت ان شباب مصر لسه بخير
هل تكتفى بفتح صفحات من يعقبون بردود فى مدونتك ام تسعى لاكتشاف المزيد؟
اسعى لاكتشاف المزيد اصلى فضوليه شويه
ماذا يعنى لك عداد الزوار؟هل تهتم بوضعه فى مدونتك؟
العداد بتاع الزوار مبيهمنيش كتير لان ده مش المقياس ولا اهتم بوضعه فى مدونتى
هل حاولت تخيل شكل اصدقائك المدونين؟ اعترف
ناس وناس.الشخصيه اللى بتشدنى اوى ويعجبنى طريقه تفكيرها بتخيل شكلها على اساس اللى كونته عنها من طريقه الكتابه والتفكير
هل ترى فائده حقيقيه للتدوين ؟
اه ليه فوائد كتير على الاقل تعبير عن نفسنا وعن راينا اللى مش قادرين نقوله وترويح عن النفس وتقضيه وقت الفراغ فى حاجه مفيده
هل تشعر ان مجتمع المدونين مجتمع منفصل عن العالم المحيط بك ام متفاعل مع احداثه؟
انا شايفه ان مجتمع المدونين ده مش منفصل عن عالمنا بالعكس انا شايفه انه متفاعل مع احداثه جدا وملم بكل ما يحدث فى كل المجالات
هل يزعجك وجود نقد بمدونتك ام تشعر انه ظاهره صحيه؟
لا خالص طالما النقد موجه باحترام ومقنع خلاص لكن اى نوع من انواع النقد التانيه دى انا مبحبهاش والنقد البناء ظاهره صحيه جدا
هل تخاف من بعض المدونات السياسيه وتتحاشاها؟ هل صدمك اعتقال بعض المدونين ؟
انا مبخفش من الدخول على المدونات السياسيه بس ببعد عنها لانى مبحبش السياسه ولا الكلام فيها وكمان مبفهمش فيها وانا مبحبش اتكلم فى حاجه مبفهمش فيها
اما موضوع اعتقال بعض المدونين ده فانا مسمعتش عنه قبل كده عشان اتصدم
هل فكرت فى مصير مدونتك حال وفاتك؟
لا مفكرتش بس ممكن اكتبها فى الوصيه او اوصى حد من اصحابى المقربين انه يتابعها باستمرار وينشر خبر وفاتى
اخر سؤال : تحب تسمع اغنيه ايه – بلاش صيغه امال فهمى دى – ما الاغنيه التى تحب وضع اللينك الخاص بها فى مدونتك؟
اغنيه دواير بتاعه مروان خورى او اى موسيقى هاديه
اكتب اسماء خمسه مدونين ليقوموا بهذا الاستقصاء بعدك؟
وكل اللى يزرو البلوج ويعجبه ويحب يعمله

12 comments:

Nouran said...

رضوى كنت هكلمك احكيلك ع الفرح بس انتي عارفاني نوووووووووووم المهم هكلمك بكرة لازم احكيلك اوك

مـحـمـد مـفـيـد said...

عزيزتي اود ان اشكرك انتي ونوران علي التاج الرائع ده وانا ودي هديه كبيره جدا عليا
ربنا يخليكوا

Anonymous said...

ميرسى على التاج اللى بعتيه لى ..أبقى أدخلى وشوفى الاجابه عليه.
بااااى.

DoOoOoOdY said...

* nouran
مبروووووووووك لمودى وشيماء وعقبال البيبى الصغير وعقبالك انتى كمان

*محمد مفيد
لا شكر على واجب يا محمد بس ياريت تعمله فى اسرع وقت

*wa3d el3yoon
مبسوطه انك عملت التاج وانا سبتلك تعليقى

Gid-Do - جدو said...

dody
كله تمام لكن حشدك من ودانك لان وصلات الخمس مدونين كلها غلط والتصحيح واجب عليكى تعملية والا حتحطى وشك فى الحيط واديكى فوق

Dr. Tantawy said...

tag lazez :) egabatek simple awy :) sooo clear ... Good luck

about alsun .. wel almany .. begad logha 7elwa .. 7ata law akhadteha msh hatendami ..

أم أحمد said...

انا اول مرة اعدي عليكي بس مدونتك جميلة بتعبر عن مشاكلك ورغم صغر سنك فاسلوبك رائع في التعبير عن نفسك

DoOoOoOdY said...

* جدو العزيز
والله حاولت اصلحهم كذا مره بس واضح يا اما انا بعمل حاجه غلط يا اما انا عندى حاجه فى المدونه مش مظبوطه واضح انى هاحط وشى فى الحيط وارفع ايدى لفوق لحد ما الاقى حل

* epitaph
انا تمام يا جوجى وحضرى الحلبسه بتاعتى انا بحب الحمص قليل وزودى الليمون يالا انا جايه اهو

* zangoolaa
اهلا زنجولا باشا فينك بقالك مده مش ظاهر مرسيه على كلامك وبالنسبه لموضوع السن انا خلاص عملت اجراءات التحويل

* sahar
مرسيه ربنا يخليكى وشرفتينى وياريت تكررى الزياره

Nouran said...

يا بنتي شكلك اون لاين دلوقتي المهم انا اتعينت وزيرة من ش-وية ونس-ي-ت اقو-لك- قولي-لي -را-يك ايه ف الخط-ة م-قلتيش ليه
ع فكرة انا وريتك القنبلة اللي كنت هوجها لشارع العشرين بس غيرت مسارها
اه بابا مسافرش يبقى كده لسه شوية عقبال ما نعمل خروجة ردي عليا يا بنتي

مداح القمر said...

ميرسى كتيراج وردودك واضحه وكأنك دايما كتاب مفتوح مش بيحب اللف والدوران

مداح القمر said...

حبيت اعلق على امور كتير فى اجاباتك زى مثلا
عاجبنى تفكيرك اوى ولما قولتى عن شباب مصر اللى كنتى فاكراه نفض للقضيه احب اقولك طالما اننا لسه بنفكر ح يكون فيه الف زينا بيفكروا واحسن منا كمان واهى هانت اهى
استغربت انك مالكيش ف السياسه يا خساره تحليلك لاى موقف سياسى كان ح يبقى قوى لان تفكيرك هايل لكن انا متفق معاكى عشان كلام السياسه كتير وكله فى البطيخ
حلوه الاغنيه بس قوليلى على اغنيه باسمها من قبل ما تسمعى اغنية دواير ...عايزه تحطى ايه؟؟

DoOoOoOdY said...

* snowmans feelings
ميرسيه كتير على كلامك ده والاغنيه التانيه اللى ممكن احطها بدل دواير انا عندى cd بتاع عازفه ايطاليه كله موسيقى هاديه ممكن احط اى واحده منهم لكن انى اقولك اسم اغنيه محدده صعب اصلى بحب اغانى كتير اوى