Sunday, August 27, 2006

حب فى كى جى تو


اكتشف علماء النفس مؤخرا ان الاطفال الصغار يتبادلون مشاعر الحب مع بعضهم البعض وباحساس صادق ويرتبطون بنوع من الصداقه يساعدهم على بناء حواسهم بطريقه جيده ويكونون عالما خاصا بهم وبمشاعر ناضجه للغايه ولذلك ينصح العلماء الاباء والامهات بالا ينزعجوا اذا اكتشفوا وجود قصه حب تربط الابن او الابنه بزملائهم فى الحضانه او المدرسه واصبحت قصص الحب بين الاطفال حقيقه مؤكده وامر غير قابل للجدل خصوصا بعد الدراسات الطويله والشاقه التى قام بها العلماء
الكلام ده قريته فى مجله وشدنى جدا وطبعا المقال اطول من كده بكتير بس انا كتبت حاجه صغيره منه
بقيت المقال جايب امثله وحوادث على الموضوع ده حصلت بجد ورأى علماء النفس والمدرسين فى الموضوع ده ورد فعل اولياء الامور وانهم كتير بيتصرفوا فى الموضوع ده بطريقه غلط ممكن تتسبب فى ازمه نفسيه للطفل بجد موضوع جامد جدا وكان نفسى اكتبلكم باقى الموضوع بس هو طويييييييييييييل اوى
وتكفى الامثله اللى جايه عشان تبين مدى براءه الاطفال وان فيه ناس بتكبر الموضوع على الفاضى شوفوا الكلام

ملاك.......... ست سنوات
الحب اهم شئ فى العالم .............بس الايس كريم اهم

ناصر......... خمس سنوات
بدور لنفسى على بنت تحبنى واحبها اول ما اتخرج من الحضانه

ياسمين......... ثمانيه سنوات
مقدرش اتورط فى الحب حاليا لان الدراسه عندى اهم

مى............. تسع سنوات
محدش يعرف سبب الحب بس انا سمعت ان له علاقه بحاسه الشم

طارق.......... عشر سنوات
انا بقدر اعرف اذا كان الراجل والست اللى فى العربيه دول مجوزين ولا لا اذا كانوا مابيتكلموش هما اكيد متجوزين

سامى......... ثمانيه سنوات
لازم الزوج مينساش اسم زوجته ابدا علشان مايعملش لنفسه مشاكل

هذا ما قاله الاطفال عن الحب حسب ماورد ذكره فى المجله
شوفتوا الجيل الجديد ................. مصيبه مش كده

11 comments:

Anonymous said...

الجيل الجديد شكل جيل برنسات ربنا يستر على المستقبل الدراسه أهم وحيحب بعد ما يتخرج من الحضانه أوعى يا الجيل الجاى
بس فى حاجه الحب بيتولد مع الانسان الحب طفل توأم تخرجه الام من بطنها ولكن لا يعلم أحد الطفل بمجرد خروجه من بطن امه بيحب أمه ليه هو كان يعرفها بس الحب غريزه أساسيه لكن الارتباط ده بقى بعدين اللى عندهم مجرد مراهقه

Anonymous said...

نسيت أقولك العنوان جااااااااااااااااامد

كلبوزة لكن سمباتيك said...

ههههههههه
انا شخصيا كنت بحب واحد زميلي و انا في اولي ابتدائي و زعلت قوي لما عرفت انه مش علي نفس ديني
يظهر كنت راسمة علي جواز
ههههههههههه
بوست تحفة
خالص تحياتي

توهة said...

هو من ناحية مصيبه فهو مصبتين أنا عندى إبن اختى ... خمس سنوات كل ميشوف واحده حلوه ماشيه يقول لمامته .. الله ياماما البنت دى حلوه قوى

ومره جيه وقالها ... ماما أنا حجوز واحده أحبها وواحده كمان تكونوا إنتوا عايزينها
هههههه يعنى رضا جميع الاطراف


بس مش كل الاطفال فاقدين الامل فى الحب
أنا من الناس اللى مبحبش الحب

وعلى فكره بلاش صيدله لو بتفكرى تدخوليها وإسألى مجرب


فانتازيااااااااااااااااااااااااااااااا

أجدع واحد في الشارع said...

ههههههههههههههههههههههه
انا اول حب ليا كان حب بابا وماما وبس وبعد كده حب الوطن

Dr. Tantawy said...

متهيألي صعب اوي العيال الصغيرين يحبوا بجد

لأن عمر الولد الصغير ده ما هيعرف يسرح بالبنت و يديها كلام من اللي بيخليها تقوله انا لك علطول خليك ليه
ولا البنت في السن ده تعرف السهوكه و الدلع اللي يخليها تعرف توقع اجدعها شاب في ثانيه و تخليه ولا الربع جنيه المخروم في ميداليه مفاتيحها

هوه مش ده الحب بتاع اليومين دول برضه يا جدعان ولا الواحد اتخم في العمليه دي :)) هههه

Anonymous said...

أنت ونوران متغيبين جدا فينكم كده

Khaled gad said...
This comment has been removed by a blog administrator.
DoOoOoOdY said...

* wa3d el3yoon
فعلا الحب ده غريزه فطريه وبجد الجيل الجديد ده مصيبه

*كلبوزه لكن سمباتيك
بجد ياعينى تلاقيكى اتصدمتى شفتى دماغنا واحنا صغيرين بتبقى عامله ازاى

*

DoOoOoOdY said...

* الكروان يغنى فنتازيا
والله نظريه ابن اختك صح عايز يرضى جميع الاطراف شوفتى السياسه

* ابن الشارع
ايه ده ايه الانتماء ده كله ؟ يعنى مفيش حب بنت الجيران ولا زميلتك فى الكليه ؟!!! ياراجل

* ابراهيم
صح والله يا دكتور عندك حق

*zangolaaa
ايه التحليل الجامد ده بس ده مش حب اليومين دول اللى انت بتقول عليه ده اسمه تهريج الحب معناه واحد مهما اختلف الزمن

* العزيزه ابيتاف
شوفتى جيل الجامدين ده دول فاهمين كول حاجه

* wa3d el3yoon
معلش كان فيه ظروف منعانى من متابعه البلوج اما نوران فعندها مشاكل فى الكمبيوتر

* بحب مصر
ان شاء الله ازور مدونتك قريب

Adel said...

والله ظريف جدا البوست ده بس لازم كاولياء امور ناخد الموضوع ده بجدية وانا لي تجربة مع بناتي فالموضوع ده وكانت ردودهم في منهى البراءة والجمال الكبيرة 15 سنة قالت لي انا مالي هو اللي حبني ولما عرفت مين هو(ابن خالتها) قلت لها عادي يابابا بس انت فاهمة يعني ايه حب ويعني ايه حلال وحرام وقعدنا نتكلم لكن الله يرحمها توفت بعد الحديث ده بايام والصغيرة 12 سنة قالت لي بالحرف حب ايه يابابا احنا لسه عيال ومش عارفين مصلحتنا لما نكبرنبقى نحب براحتنا انما بقى اقولكم سر انا في سني ده وبعد اكتر من 34 سنة وانا لسه متعلق ببنت كانت معايه في الابتدائي ولازلت اتدكرها والكارثة اني ما اعرفش عنها حاجة غير انها هاجرت لفرنسا لكن فاكر اسمها الرباعي ههههههوعندي صورة واحنا شكلنا متشرد في رحلة للهرممع المدرسة وبنضحك بهطل ههههههههههه