Monday, September 18, 2006

فضفضه

عارفين يا جماعه انا طول عمرى كان نفسى اخلص المدرسه وادخل الجامعه عشان كنت مخنوقه من دراسه مواد مبحبهاش وحاجات تانيه كتير بس لما دخلت الكليه اكتشفت انى فقدت حاجه مهمه اوى فى حياتى عارفين ايه هيه ؟؟! صاحبه عمرى نوران الشهيره ب " شمعه
انا لقيت ناس كتير اعرفهم واتعرفت على ناس لذاذ جدا بس مقدروش يعوضونى عنها وقعدت مع نفسى افتكر مغامراتنا فى المدرسه وفى المواصلات وفى الدروس ياااااااااااااااه بجد كانت ايام حلوه اوى مش هتتعوض ابدا
عارفين بالرغم ان انا ونوران مختلفين فى شخصياتنا الى اننا متفاهمين جدا - ما شاء الله – يمكن بنكمل بعض يمكن شخصياتنا قريبه من بعض واحنا مش واخدين بالنا كل شئ جايز بس المهم ان احنا متفاهمين
معلش هرجعكم لوراء حوالى 6 سنين احنا كنا فى الاول خمس اصحاب بيتحلف بينا فى كل حته وفضلنا نتصفى لحد مفضلتلى نوران فى الاخر وده لان الحاجه الكويسه هى اللى بتفضل للواحد
نرجع تانى لحياه الجامعه بالرغم من انها لذيذه والكليه بتاعتى دى دماغ على الاخر وانا مبسوطه فيها على الاخر الحمد لله الا ان حاله افتقاد الانتيم دى صعبه جدا ربنا يحلها بقى
ارجع لنوران تانى احنا كنا اصحاب اوى من ابتدائى بس صحوبيتنا جمدت اوى فى ثانوى بعد حالات افتراق ومشاكل وخصام كتير اوى فى اعدادى ونوران فيها حاجات كتير اوى انا بحبها زى انها طيبه اوى وبتسمعنى اوى ومخلصه ومش سوسه ولا بتاعه مصلحتها زى اصحاب اليومين دول اللى انا بسميهم " اصحاب تيك اواى " وبحب عقلها وصراحتها اللى انا كنت بضايق منها فى الاول بس بعد كده فهمت ميزتها وبحب فيها حاجات كتيييييييييير اوى لو قعدت اقولها عايزلها بلوج لوحدها
بجد يا نوران افتقدتك جااااااااااااااااااااااااااامد اوى بس عايزين نحل الموضوع ده بالخروجات والمكالمات والبلوج اللى هيخلينا على اتصال دائم وربنا يديمها علينا نعمه ونفضل اصحاب لاخر العمر يااااااااااااااااارب

تقرير 2 من داخل اسوار كليه الاعلام جامعه القاهره
النهارده كان فيه حفله منظماها اسره الحريه اللى انا بتشرف بانى عضوه فيها وحضر الحفل محمد عدويه ورامز جلال واكرم حسنى مذيع ال اف ام
تصدقوا اول مره اعرف ان رامز جلال ليه الشعبيه الكبيره دى عند البنات ده اول ما جه الموبيلات اشتغلت بين البنات وجامعه القاهره كلها بقت عندنا

18 comments:

Nouran said...

لا بجد انا عيطت كنت لسه بفكر فيكي يا بنتي بجد والله العظيم من واحنا ف ابتدائي وبحبك اكتر واحدة فاكرة ف اولى اعدادي اول يوم الامتحانات لما حضنتك جاامد انت الوحيدة اللي عملت كده معاها وعارفة تاني كنت فرحانة لما لقيتك معايا ف اولى ثانوي وعارفة كمان انت الوحيدة اللي عيط لما اتخنقنا ف 2 ثانوي وعارفة كمان انت الوحيدة اللي بقولك وحشتيني بجد وانت الوحيدة اللي قولتلها واللله انا بحبك بجد انت عارفة انا مش بقول الكلمة دي بالساهل انا مقلتهاش غير ليكي انت وبابا وسارة وماما ف عيد الام بس انت عارفة بجد هتوحشيني اوي اوي
اقولك ع سر -كده مش هيبقى سر ع البلوج كله بس امري لله هعترف- انا بتفرس لما نكون مع بعض شلة الاورمان وتقعدي معاهم شوية بفرقع وكل ما افتكر انك هتبقى مع حنين ضغطي بيعلى خلاص بس برضه فاكرة الغيرة اللي كنت بنتقولي عليها مع دعاء عليها من غدير انا برضه بحس بكده وعارفة بغير من دعاء لحد دلوقتي تصدقي انا كتبت كومينت طويل شكلي كتبت بوست هنا
بس بجد يا رضوى بحبك

BaTresYa said...

ربنا يخليكوا لبعض وانا عرفت انك في اعلام زميلتي يعني لأني بردوا في اعلام"acu"
وربنا معاكي ويوفقكـ واحمدي ربنا انكوا مع بعض في نفس البلد انا اصحابي متفرقين لأننا طبعا كنا في مدرسة مش في مصر وكل واحدة في بلد وكدا وانا معاكي بتابع اخبار اعلام

Gid-Do - جدو said...

دودى

مبرووووووووووووووووووك الكلية وعارفة بقى ان اصحابك بتوع ثانوى بالذات هما الاصحاب اللى حيفضلوا معاكى طول العمر ـ فى الكلية حتعرفى اصحاب وبعد التخرج حتعرفى زملاء فى العمل لكن اصحاب ثانوى ليهم وضع تاتى خالص بس ما يمنعش انك حتلاقى من اصحاب الجامعة عدد حترتاحى معاة برضة بالتوفيق ـ وكل شوية زوغى روحى لشمعة او هى تجيلك خاصة انكم قريبين من بعض يدوب تعدى الشارع واتقابلوا فى حديقة الاورمان اذا كانت لسة موجودة
لك كل الحب

DoOoOoOdY said...

* نور حبيبتى
مش عارفه اقولك حاجه غير انى بحببببببك اوووووووووى معلش انا عارفه انى مبعرفش اعبر عن مشاعرى فى الحقيقه بس والله بحبك جدا

* batrsya
سعيده بزياتك للبلوج بتاعى يا سلام لقيت زميله ليه فى مهنه المستقبل
اهلا بيكى

* جوجى
وانت طيبه ويارب يديم علينا نعمه الاصحاب الكويسين

* جدو العزيز
الله يبارك فيك يا احلى جدو فى الدنيا اما موضوع التزويغ ممكن نزوغ ونتقابل بس فى الجامعه مش فى حديقه الاورمان

إنسان || Human said...

نادر لما تلاقي صديق مخلص في الزمان ده

مداح القمر said...

ربنا يخليكوا لبعض...اد ايه انا حاسس بصدق كل واحده منكوا وهى بتتكلم عن التانيه...بس انتوا لسه مع بعض...فى ارابيز بعض...بس بلاش تعدوا يومين من غير ما تشوفوا بعض..وبلاش الاتصال يكون من خلال النت لفتره اكتر من تلات اربع ايام لان تقريبا على ما فهمت انكوا ساكنين قريب من بعض ولا ايه؟ وبالنسبه لرامز جلال مش ح احسده عشان ربنا يكرمنا فى اللى ايدينا لازم ما نبصش على اللى فى ايد الناس

أجدع واحد في الشارع said...

مبروووووووووووووووووووووووووك
وربنا يخليكو لبعض على طول ان شاء الله
بجد هى بتحبك اووووووووووووى

الســـاحر said...

بجد بجد ربنا مايحرمكوش من بعض
قليل اوى المشاعر دى فى الزمن ده والف مبروك عليكى انتى ونوران

الســـاحر said...

وعلى فكره انا كتبت قصيده جديده يارب تعجبك

Anonymous said...

يااااااااااااه تتصورى موضوع جايلى على وتر بس دم شويه بس ناره لسه موجوده ...ماعلينا أنتم لازم تشوفوا بعض كل فتره كل أسبوع مره مثلا عشان الكلام بينكم ما يملش ويقل
يااااااااااااااااااااااه
بلاش حزن بقى أول الدراسه وكل سنه وأنت طيبه

مـحـمـد مـفـيـد said...

الحياه الجامعيه مختلفه شكرا ومضمونا عن اي حياه كنا نعيشها قبل ذلك وستواجهك بعض الصعوبات ولكن بالصبر ستجديها اجمل ايام عمرك فاستغلي الفرصه دي واستمتعي باحلي ايام عمرك الجميله
واحييكي علي صداقتك لنوران لانها لذيذه مثلك وان الصداقه الحقيقيه هي التي تستمر مهما مر عليها الوقت واعتقد انها لن تنقطع هذه الصله لانكما جديرين بالصداقه دي

abderrahman said...

مبروك يا دودي العام الجامعي الجديد..
وشدي حيلك في الدراسة
وغن شاء تفضلي متفوقة على طول، إنتي ونوران .
:)

Anonymous said...

بقولك ايه يا دودى مش الكليه اللى هتجمع الاصحاب ولا الدراسه خليكو مع بعض ومتسمحوش لاى حد او ظرف يبعدكم عن بعض حتى لوكانت الدراسه او الحياه خليكم اصحاب بجد اصحاب على طول ابقى زورينى انا معجب بكلام شمعه اوى زيك بالظبط

DoOoOoOdY said...

* انسان
عندك حق والله قليل اوى لما نلاقى صاحب بجد وكل سنه وانت طيب

* مداح القمر
علم وينفذ يا فندم اما بالنسبه لموضوع رامز جلال نظريه جامده يادكتور
كل سنه وانت طيب

* اجدع واحد فى الشارع
الله يبارك فيك مرسيه اوى
وكل سنه وانت طيب

* الساحر
يااااااارب يا خالد

والله يبارك فيك مرسيه وبالنسبه
للقصيده انا قريتها وسبتلك رايى
وكل سنه وانت طيب

* الباشمهندس محمد
عندك حق يا محمد

وكل سنه وانت طيب

* محمد مفيد
الحياه الجامعيه بجد جميله جدا وانا حباها اوى بس هما شويه زعل وهنلقيلهم حل ان شاء الله وكل سنه وانت طيب

* عبدو باشا
الله يبارك فيك وكل سنه وانت طيب

* واحد من الناس
عندك حق والله وان شاء الله ازورك قريب وكل سنه وانت طيب

أجدع واحد في الشارع said...

تعالو شفونى وانا غبى

Dr. Tantawy said...

مبروك الجامعه :) عايزين نشوف هتفضلي تحبيها كده علطول ولا ايه ههههه

اول مره اعرف ان اعلام بتجيب ممثلين و كده .. يا ترى همه بيجيهوهم على اساس ايه :) انهم قدوه حسنه ولا ايه بالضبط

معلش متعتبرينيش محبط .. بالعكس انا فرحانلك جدا ... بس زي ما تقولي حاسس ان رساله اعلام اكبر من كده .. ولا إيه ؟؟؟

elkamhawi said...

بجد عيط وانا بقرا الموضوع والكومينت بجد والله إنتو جمال قوى وربنا يخليكو لبعض بجد اجمل شى شفته فى حياتى وحسستونى إن الدنيا لسه بخير

dramaqueen said...

كلامك عنها جميل اوى
والاجمل ان يبقى فى حد رغم كل الهموم والمشاكل اللى بنعدى بيها علاقتنا به صافية وبريئة واحلى حاجة انكم ابتديتوا الصحوبية من زمان ايام البراءة
انما دلوقتى مفيش حاجة بريئة تماما هتلاقى شوية لعابيك
اتمنى لكم السعادة دايما وانتوا سوا